Blogi



Hyvä seurakuntalainen


Olemme saaneet viettää säiden puolesta melko vaihtelevaa kesää. Ilmasto on jakanut meille yllättäviä ääri-ilmiöitänsä. On ollut hellettä ja sitten yhtäkkiä lämpötilat ovat pudonneet lähes hallalukemiin ja sitten on taas ollut kuumuutta. Keski-Europassa tilanne on ollut suorastaan katastrofaalinen liiallisen kuumuuden takia. Säätilakaan ei taida olla viime kädessä ihmisen määrättävissä, vaikka voimmekin omilla ilmastoteoillamme vaikuttaa ilmaston tasapainoon. Ilmaston suojelun keskellä meidän tulee kuitenkin ajatella sitä tutun virren kohtaa, jossa lauletaan: "Hän säät ja ilmat säätää ja viljan vartuttaa". Kaikkivaltiaalta voimme rukoilla suotuisia ilmoja samalla, kun itse viljelemme ja varjelemme maailmaa, eli säilytämme uskon Jumalaan ja kannamme oman vastuumme ilmaston muutoksen keskellä.

Uutta syyskautta saamme aloittaa luottaen siihen, että seurakunnan Herra on luvannut olla meidän kanssamme iloissa ja surujen keskellä, työssä ja vaivassa. Katsokaamme luottavaisesti Häneen. Kun Jeesus aloitti työnsä 2000 vuotta sitten, Hän totesi: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että Hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa". Eivät näköjään Jeesuksellekaan olleet suuret massat mielessä työn eteenpäin viemisessä. Hän ajatteli, että pieni, uskollinen työntekijäjoukko riittää, kun se sitoutuu hoitamaan leivisköitään niitä piilottelematta. Te seurakunnan vapaaehtoiset olette määrällisesti vähän, mutta Taivaan Isän silmissä te olette jotakin todella suurta. Teitä juuri Jeesus tarkoittaa, kun hän sanoo, että työmiehiä on vähän. Tosin rukouksessa saamme pyytää elon Herralta uusia ihmisiä joukkoomme. Ei se opetuslapsijoukkokaan ollut suuren suuri, mutta tuon pienen joukon kautta alkoivat siunauksen ajat koko maailmalle. Tämä Jeesuksen sana rohkaisee minua, kun ajattelen edessä olevaa syksyä.


Martti Turunen

kirkkoherra

Polvijärven seurakunta

Polvijärven seurakunta  
Pappilantie 6, 83700 Polvijärvi 

Avoinna ma klo 9-12, ti ja ke 13-15 

Kirkkoherranvirasto
matkapuhelin 013 631 018

polvijarven.seurakunta[at]evl.fi

Taloustoimisto
p. 050 475 4999



(c)2018, All Rights Reserved